Co to jest tłok?
Tłok to element silnika spalinowego, który wykonuje ruch posuwisto-zwrotny. Jego głównym zadaniem jest przekazywanie energii mechanicznej na wał korbowy. Tłoki są stosowane w silnikach spalinowych, hydraulicznych i pneumatycznych. W silnikach spalinowych są one napędzane przez mieszaninę paliwowo-powietrzną, która jest spalana w cylindrze. W silnikach hydraulicznych i pneumatycznych są one napędzane przez ciśnienie oleju lub powietrza.
Tłoki mogą być wykonane z różnych materiałów, w tym aluminium, żeliwa, stali i tworzyw sztucznych. Najczęściej stosowanym materiałem do produkcji tłoków jest aluminium, ponieważ ma on doskonałe właściwości termiczne i jest lekki. Inne materiały są stosowane do produkcji specjalnych rodzajów tłoków.
Korbowód do kosiarki, to ważna część silnika spalinowego, która łączy tłok z wałem korbowym.
Rodzaje tłoków
Istnieje kilka rodzajów tłoków, które są stosowane w różnych typach silników. Najbardziej popularne rodzaje to: pojedynczy tłok, podwójny tłok i trzycylindrowy tłok. Pojedynczy tłok jest najczęściej stosowanym typem i składa się z jednego cylindra i jednego tłoka. Podwójny tłok składa się z dwóch cylindrów i dwóch tłoków, a trzycylindrowy składa się z trzech cylindrów i trzech tłoków.
Inne rodzaje to: czterocylindrowy, pięciocylindrowy i sześciocylindrowy. Czterocylindrowy składa się z czterech cylindrów i czterech tulei oraz pięciocylindrowy składa się z pięciu cylindrów i pięciu tulei. Sześciocylindrowy składa się z sześciu cylindrów i sześciu tulei.
W niektórych silnikach stosuje się ruchome lub obrotowe tuleje. Ruchome lub obrotowe tuleje mają dwa lub więcej cylindrów umieszczonych na obracającym się wale korbowym. Takie rozwiązanie pozwala na uzyskanie większej mocy bez dodawania dodatkowych cylindrów.
Budowa tłoka
Tłoki składają się z kilku elementów: pierwszy to pierścień uszczelniający (tzw. pierścień oleju), drugi to pierścień uszczelniający (tzw. pierścień spręża) oraz trzon (tzw. trzonek). Pierwszy pierścień uszczelniający (oleju) chroni cylinder przed dostaniem się oleju do cylindra podczas pracy silnika. Drugi pierścień uszczelniający (spręża) chroni cylinder przed dostaniem się powietrza do cylindra podczas pracy silnika.
Trzonek jest głównym elementem budującym całość tego mechanizmu – służy on do łączenia go ze światłem cylindra oraz wałem korbowym poprzez stworzenie łańcucha lub innego rodzaju polaczenia mechanicznego. Trzonek może być wykonany z metalu lub tworzywa sztucznego – wszystko zależy od modelu silnika.
Tłoki są również wyposażone w gniazda smarowe – służące do smarowania powierzchni styku pomiędzy trzonkiem a światłem cylindra oraz gniazda oleju – służące do smarowania powierzchni styku pomiędzy trzonkiem a wałem korbowym.
Funkcje tłoka
Głównym celem użytkowania tego mechanizmu jest przekazywanie energii mechanicznej na wał korbowy poprzez ruch posuwowo – zwrotny – co oznacza, że podczas suwu posuwowego energia mechaniczna jest przekazywana na wał, a podczas suwu zwróconego energia ta jest odpytywana od wału.
Tłoki są również użytkowane do utrzymywania ciśnienia wewnątrz cylindra – dzięki temu mieszanina paliwowa może być spalana wewnątrz cylindra bez problemu oraz aby zapobiegać stratom energii mechaniczne podczas procesu spalania mieszaniny paliwowej.