10 rzeczy, które powinien wiedzieć posiadacz wyciągarki samochodowej

Wyciągarka do jazdy zwanej off-roadem to jedno z tych sprzętów, bez którego ciężko wyobrazić sobie jazdę z napędem 4×4 po trudnych warunkach. Niejednego kierowcę uratowała z opresji, pomagając wygrzebać się z grząskiego podłoża lub usuwając przeszkodę z drogi. Jednak nieuważne korzystanie z wyciągarki może być dość niebezpieczne, zwłaszcza kiedy nie będzie się przestrzegało pewnych zasad. Czego nie warto robić podczas pracy z wyciągarką terenową? O czym należy pamiętać? Sprawdź!

Praca z uszkodzoną wyciągarką

Jeżeli zdecydujesz się na korzystanie z wyciągarki, która jest uszkodzona, to już popełniasz pierwszy i podstawowy błąd. Jeżeli w Twoim urządzeniu nie działa hamulec, kabel od akumulatora został uszkodzony i połączony nieprofesjonalnie, brakuje hebla (wyłącznika bezpieczeństwa) lub śruby montażowe są niepoprawnie dokręcone – zrezygnuj z korzystania z takiej wyciągarki.

Najlepsze wyciągarki samochodowe – kliknij!

Praca z uszkodzoną liną

Powyższe tyczy się również liny. Jeżeli zauważysz, że lina jest lekko przyrdzewiała lub wytarta i postrzępiona – to znak, że należy zakupić nową. Czasami wystarczą nawet lekko odstające włókna, aby wyciągarka nie zadziałała tak, jak powinna. Uszkodzona lina może pęknąć w najmniej spodziewanym momencie, tworząc spore zagrożenie.

Rozwijanie liny rękami

Jeżeli rozwijasz linę z bębna, rób to używając specjalnego haka lub smyczy, zaczepianych o bok wyciągarki. Pamiętaj, że sprzęt powinien być wtedy odłączony od prądu. Wyciągarki przeważnie służą do wygrzebywania się z grząskiego terenu, dlatego trzeba uważać na wszelkie zwarcia. Nagłe szarpnięcie wyciągarki mogłoby połamać Ci palce, jeżeli będziesz trzymał ręce bezpośrednio za hak od liny.

Polecamy wyciągarki Warn – zobacz tutaj!

Stanie w pobliżu napiętej liny

W momencie pracy wyciągarki należy zadbać, aby nikt nie stał w pobliżu. Nie wolno także przechodzić nad napiętą liną.

Wyciąganie samochodu pod kątem

Pamiętaj, linę na wyciągarkę należy koniecznie nawijać pod kątem prostym. Musisz szukać miejsc zakotwiczenia na wprost unieruchomionego auta, aby uzyskać równomierny rozkład sił i nawijać linę idealnie pośrodku. Inaczej, będzie się ona nawijała tylko z boku bębna, co zmniejszy uciąg i może doprowadzić do uszkodzeń wyciągarki. Jeżeli ułożenie pojazdu utrudnia nawijanie liny pod kątem prostym, użyj odpowiedniego zblocza.

Niezabezpieczanie liny

Pamiętaj, aby na linie umieścić amortyzator, a jeżeli nie posiadasz takowego sprzętu – użyj ciężkiego koca, kurtki lub dywanika z samochodu. Na wypadek zerwania liny, pomoże to stłumić wyzwoloną energię.

Ruszanie podczas wyciągania

Jest to jeden z najczęstszych błędów, który popełniają nawet doświadczeni miłośnicy czterech kółek. Często pomagają wyciągarce poprzez ruszanie wstecz, a nie wiedzą, że jest to odradzane przez producentów. Działa na szkodę urządzenia i skraca jego żywotność.

Wyciąganie na pustym bębnie

To kolejny częsty błąd. Polega na rozwijaniu całej długości liny i pracy na pustym bębnie. Zaczep liny do bębna nie jest w stanie utrzymać zalecanego maksymalnego ciężaru, dlatego aby zachować bezpieczeństwo – pozostaw około 5 zwojów liny na bębnie.

Ingerowanie w linę podczas nawijania

W sytuacji gdy nawijasz linę na wyciągarkę, szczególnie, kiedy jest napięta, nie wolno jej trzymać. Wiemy, że w ten sposób chcesz odpowiednio nawinąć ją na bęben, ale nie ma takiej potrzeby, a jest ryzykowne. Lina będzie sama nawijać się na bęben jeżeli tylko ustawisz ją pod kątem prostym do wyciągarki.

Komentarze

Dodaj komentarz

Komentarz*